Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.07.2007 19:32 - АКО СМЯТАТЕ, ЧЕ ТРУДОВИТЕ ВИ ПРАВА СА НАРУШЕНИ, А НЕ ЗНАЕТЕ КАКВО ДА ПРЕДПРИЕМЕТЕ, ЕТО ВИ ЕДИН СЪВЕТ!
Автор: corruption Категория: Регионални   
Прочетен: 5654 Коментари: 5 Гласове:
0

Последна промяна: 27.11.2007 19:16





image
АКО СМЯТАТЕ, ЧЕ ТРУДОВИТЕ ВИ ПРАВА СА НАРУШЕНИ, А НЕ ЗНАЕТЕ КАКВО ДА ПРЕДПРИЕМЕТЕ, ЕТО ВИ ЕДИН СЪВЕТ!
прочетете следното

Трудово право

 

   Трудовото право е самостоятелен отрасъл на частното право. Произлиза от гражданското право. Негов предмет на правно регулиране са трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения. Трудови са отношенията между работодателя от една страна и работника или служителя от друга страна по повод работната сила на работника или служителя. Работната сила наречена жив труд, е съвкупността от знанията и уменията, физическите и психически усилия, които работника или служителя предоставят на разположение на работодателя за извършване на определена работа.

Непосредствено свързани с трудовите са следните отношения: 1. по правото на сдружаване работниците и служителите  се сдружават в синдикални организации, работодателите в организации на работодателите; 2. по социалното партньорство – то бива тристранно и двустранно сътрудничество. Тристранното сътрудничество е между държавата, национално представените синдикални организации и национално представените организации на работодателите. Двустранно е сътрудничеството в отделните предприятия между работодателите и синдикалните организации на работниците и служителите; 3. по повишаване квалификацията на работниците и служителите; 4. по социално-битовото и културно обслужване на работниците и служителите; 5. по здравословни и безопасни условия на труда; 6. по разрешаване на трудови спорове; 7 по безработицата; 8. по контрол за спазване на трудовото законодателство.

Трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения се уреждат основно с метода на равнопоставеност. Налице са и някои публично правни елементи свързани с ролята на държавата при разрешаване на трудовите спорове, безработицата и контрола по спазване на трудовото законодателство.

От гледна точка на предмета и метода на правно регулиране, трудовото право е съвкупност от правни норми, които основно със метода на равнопоставеност и при участие на държавата в предвидените от закона случаи уреждат трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения.

Основните принципи на трудовото право са ръководни правни положения, върху които се изгражда неговата система. Такива положения са: осигуряване свободата и закрилата на труда, осигуряване справедливи и достойни условия на труд, осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда, свобода при избора на професия и място на работа.

Основен източник на трудовото право е Конституцията. В чл.48 тя урежда правото на труд, правото на избор на професия и място на работа. В чл.49 Конституцията урежда правото на сдружаване, а в чл.50 – правото на стачка.

Нормите на Конституцията са доразвити основно в Кодекса на труда. Източници на трудово право са още: Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Закона за защита срещу дискриминацията, Закона за уреждане на колективните трудови спорове, както и многобройни подзаконови и нормативни актове.

Трудови са правоотношенията между работодателя от една страна и работника или служителя от друга по повод работната сила на работника или служителя.

Трудови правоотношения  възникват от следните източници: 1. трудов договор; 2. избор; 3. конкурс.Трудовите договори са най-често срещаният източник на трудови правоотношения. На първо място трудовият договор е двустранен. Страни по него са работодателят и работникът или служителят. Всеки от тях има, както права, така и задължения.

На второ място трудовият договор е формален. За да е действителен, трябва да е сключен в писмена форма, след което се регистрира в НОИ.

На трето място – трудовият договор е възмезден – за положеният от работникът или служителят труд, работодателят му дължи трудово възнаграждение.

На четвърто място – трудовият договор се сключва с оглед личността на работника или служителя, задълженията си той не може да изпълнява чрез пълномощник, а е длъжен да ги изпълнява лично.

На пето място – трудовият договор е със повтарящо се действие. Задълженията по него се изпълняват многократно.

Различаваме: 1. трудови договори за неопределено време, наречени безсрочни; 2. срочни трудови договори; 3. трудови договори със срок за изпитване; 4. трудови договори за ученичество.

Работното време е елемент от съдържанието на трудовият договор. Работно е времето, през което работникът или служителят е длъжен да предостави работната си сила на разположение на работодателя. Различаваме: 1. нормално;2. удължено и 3. намалено работно време. Съгласно чл.136 от КТ работната седмица е петдневна с нормална продължителност на седмичното работно време до 40 часа и нормална продължителност на работното време през деня до 8 часа. Удълженото работно време е по принцип забранено. По изключение се допуска по производствени причини, работодателят с писмена заповед да удължи работното време през едни работни дни, като задължително го компенсира чрез съответното му намаляване през други дни. Намаленото работно време е за някои категории работници или служители /например  непълнолетни/. От намаленото работно време трябва да се отличава непълното работно време. Различаваме още: променливо или плаващо работно време, работно време на повикване, на дежурство, на смени и  на не нормиран работен ден, нощно и извънредно работно време.

  Почивките и отпуските са обратното на работното време. Те са периоди, през които работникът или служителят не е длъжен да предоставя работната си сила на разположение на работодателя. Различаваме 4 вида почивки: 1. почивки в работният ден – задължителна е почивката за хранене с продължителност не по-малко от 30 минути; 2. между дневна почивка – между два работни дни непрекъснато, не по-малко от 12 часа; 3.седмична почивка – между две работни седмици. Тя е два последователни дни, от които единият е по начало в неделя с продължителност най-малко 48 непрекъснати часа; 4. празнични дни – определени са в чл.154 от КТ.

  Отпуските биват платени и неплатени. Различаваме: основен, удължен и допълнителен платен годишен отпуск. Съгласно чл.155 от КТ размерът на основният платен годишен отпуск е не по-малко от 20 работни дни. Както платените, така и неплатените отпуски могат да бъдат целеви. Например за сключване на граждански брак, за кръводаряване, при смърт на роднина, за участие в обществени мероприятия, за явяване на изпити, продължаване на образованието, изготвяне на дипломна работа или докторат и други.

  Трудовата дисциплина е комплекс от мероприятия имащи за цел подобряване организацията на труда в предприятието. Съгласно чл.186 от КТ  виновното неизпълнение  на трудовите задължения, е нарушение на трудовата дисциплина. Видовете нарушения на трудовата дисциплина са уредени в чл.187 и чл.190 от КТ. Извършването им дава право на работодателя да наложи на виновния дисциплинарно наказание. Съгласно чл.188 от КТ дисциплинарните наказания са: забележка, предупреждение за уволнение и уволнение.

Трудовите спорове биват: индивидуални и колективни. Съгласно чл.357 от КТ индивидуални са трудовите спорове между работника или служителя и работодателя относно възникването, съществуването, изпълнението и прекратяването на трудовото правоотношение, изпълнението на колективните трудови договори и установяването на трудов стаж. Съгласно чл.1 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове, колективни са трудовите спорове между работник и работодател по въпроси на трудовите и осигурителни отношения и жизненото равнище. Колективните трудови спорове се уреждат чрез непосредствени преговори, съдействие за доброволно уреждане, съдействие за арбитраж, стачка и чрез забраната за локаут /забрана да се уволняват работници по време на стачка/.  

След което може да подадете жалба или сигнал на следния електронен адрес oit_pazardjik@telecablenet.com



НАРЕДБА № 13 ОТ 30 ДЕКЕМВРИ 2003 Г. ЗА ЗАЩИТА НА РАБОТЕЩИТЕ ОТ РИСКОВЕ, СВЪРЗАНИ С ЕКСПОЗИЦИЯ НА ХИМИЧНИ АГЕНТИ ПРИ РАБОТА В сила от 31.01.2005 г. Издадена от Министерството на труда и социалната политика и Министерство на здравеопазването
Обн. ДВ. бр.8 от 30 Януари 2004г., изм. ДВ. бр.71 от 1 Септември 2006г., изм. ДВ. бр.67 от 17 Август 2007г. image Чл. 1. (1) С наредбата се определят:

1. задълженията на работодателите за осигуряване на здраве и безопасност на работещите с химични агенти;

2. минималните изисквания за защита на работещите от съществуващи или потенциални рискове за здравето и безопасността при експозиция на химични агенти при работа;

3. граничните стойности на химичните агенти във въздуха на работното място, посочени в приложение № 1;

4. биологичните гранични стойности на химичните агенти и/или на метаболитите им в биологични среди, както и на биомаркерите за ефект, посочени в приложение № 2.

(2) Стойностите на химичните агенти във въздуха на работното място и стойностите на химичните агенти и метаболитите им в биологични среди не трябва да превишават граничните стойности, посочени в приложения № 1 и 2.

(3) Стойностите на биомаркерите за ефект трябва да отговарят на стойностите, посочени в приложение № 2.

 

Чл. 2. (1) Наредбата се прилага във всички предприятия и места, където се осъществява трудова дейност по чл. 2 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд, когато работещите са или могат да бъдат експонирани на опасни химични агенти при работа.

(2) За защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на канцерогени и мутагени, се прилага тази наредба, когато предвижда по-високи изисквания от изискванията, определени с Наредбата за защита на работещите от рискове, свързани с експозицията на канцерогени и мутагени при работа (ДВ, бр. 94 от 2003 г.).

(3) При транспортирането на химични агенти се прилага тази наредба, когато предвижда по-високи изисквания от изискванията, определени със специални разпоредби за транспорт на опасни химични агенти.

 

Чл. 3. (1) Работодателят предприема мерки за установяване наличието на опасни химични агенти на работното място.

(2) При наличие на опасни химични агенти се извършва оценка на риска за здравето и безопасността на работещите съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.), като се вземат предвид:

1. опасните свойства на химичните агенти;

2. данните от информационния лист за безопасност за химичния агент, предоставен от производителя или вносителя на химични агенти;

3. степента, видът и продължителността на експозицията;

4. условията на работа с опасни химични агенти, както и тяхното количество;

5. граничните стойности, посочени в приложения № 1 и 2;

6. ефектът от предпазните мерки, които са предприети или ще бъдат предприети;

7. заключенията от здравното наблюдение в случаите, в които има налични данни.

(3) Работодателят оценява съответствието на предприетите мерки с изискванията на чл. 8, 9, 10 и 11.

(4) Производителите и вносителите на химични агенти са длъжни при поискване да предоставят на работодателя:

1. информация за опасните химични агенти, необходима за изготвяне на оценката на риска на работещите;

2. допълнителни данни за специфичната оценка на риска за потребителите.

 

Чл. 4. (1) Работодателят документира оценката на риска съгласно изискванията на чл. 20 от Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска. Оценката може да съдържа обосновка, че естеството и обхватът на рисковете, свързани с химични агенти, не изискват по-подробна оценка.

(2) Оценката на риска за здравето и безопасността се преразглежда по реда на Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска, както и въз основа на резултатите от здравното наблюдение.

 

Чл. 5. При оценката на риска се вземат предвид ремонтните дейности, непланираните, но предвидими събития, възможностите за възникване на промишлени аварии и дейностите, които могат да доведат по други причини до неблагоприятни ефекти върху здравето и безопасността, въпреки предприетите технически мерки.

 

Чл. 6. (1) При дейности, включващи експозиция на няколко опасни химични агенти, се оценява комбинираното им действие.

(2) При едновременното определяне във въздуха на работното място на няколко опасни химични агенти с еднопосочно действие сумата от отношенията на фактическите концентрации на всеки от тях (c1, c2 ..... cn) във въздуха на работното място към съответната гранична стойност на химичния агент (гранична стойност 1, гранична стойност 2 ..... гранична стойност n) не трябва да надвишава 1:

С1   С2       Сn  
------ + ------ + ... . + ------ I 1.
гранична   гранична       гранична  
стойност 1   стойност 2       стойност n  

(3) При едновременното определяне във въздуха на работното място на няколко опасни химични агенти с разнопосочно действие граничните стойности остават такива, както при изолираното им действие.

 

Чл. 7. Работата, която включва контакт с опасни химични агенти, започва след оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и предприемане на всички необходими предпазни мерки.

 

image Чл. 8. Работодателят предотвратява или намалява до минимум риска за здравето и безопасността на работещите при работа с опасни химични агенти чрез:

1. проектиране и организиране на подходящи работни процеси и работни места;

2. осигуряване и предоставяне на подходящо оборудване, средства за защита и поддържането им, които осигуряват здраве и безопасност при работа;

3. ограничаване на броя на работещите, които са или могат да бъдат експонирани;

4. намаляване до минимум на продължителността и степента на експозицията;

5. предприемане на хигиенни мерки за предотвратяване или намаляване на възможността за експозиция на опасни химични агенти;

6. ограничаване на количеството на химичните агенти до минимума, необходим за извършване на определен вид работа;

7. въвеждане на процедури за безопасна работа, съхранение и транспортиране на опасни химични агенти, както и на отпадъците, които ги съдържат.

 

image Чл. 9. (1) В случаите, в които резултатите от оценяването на риска показват риск за здравето и безопасността на работещите, работодателят прилага специфичните мерки за защита по чл. 10, 11 и 12 и осигурява здравно наблюдение.

(2) В случаите, в които резултатите от оценката на риска показват, че поради количеството на наличните опасни химични агенти на работното място рискът за здравето и безопасността на работещите е незначителен и предприетите мерки в съответствие с чл. 8 са достатъчни за намаляване на този риск, работодателят може да не прилага мерките по чл. 10, 11 и 12.

 

image Чл. 10. (1) Работодателят е длъжен да предотврати или намали до възможния минимум риска за здравето и безопасността на работещите с опасни химични агенти чрез заместването им с химични агенти или процеси, които не са опасни или са по-малко опасни, когато естеството на извършваната работа позволява това.

(2) Когато естеството на работата не позволява рискът да бъде отстранен чрез заместване, работодателят прилага предпазни и защитни мерки:

1. организиране на подходящи работни процеси и контролни съоръжения, както и използване на подходящо оборудване и материали, за да се избегне или намали до минимум отделянето на опасните химични агенти;

2. прилагане на колективни мерки за защита при източника на риска, като ефективна вентилация и подходящи организационни мерки;

3. прилагане на индивидуални защитни мерки, включително лични предпазни средства, когато не е възможно да се предотврати експозицията на опасни химични агенти по друг начин.

(3) Мерките по ал. 1 и 2 се допълват със здравно наблюдение и се съобразяват с естеството на риска.

(4) Работодателят извършва периодични измервания на химичните агенти, които могат да доведат до риск за здравето на работещите на работното място, и ги съпоставя с граничните стойности по приложение № 1, когато:

1. не може да оцени по друг начин ефективността на предприетите предпазни и защитни мерки по ал. 2;

2. има промяна на условията, които могат да доведат до промени на експозицията.

(5) Работодателят взема под внимание резултатите от измерванията по ал. 4 при изпълнение на задълженията си за оценка на риска за здравето и безопасността на работещите.

(6) В случай на превишаване на граничните стойности на химичните агенти на работното място работодателят незабавно предприема предпазни мерки, като отчита степента и естеството на превишаването.

 

image Чл. 11. (1) Работодателят е длъжен да предприеме подходящи технически и/или организационни мерки (разделяне на несъвместими химични агенти, подходящо съхранение и др.), за да осигури защита на работещите срещу опасностите, свързани с физико-химичните свойства на химичните агенти, включително:

1. да предотврати наличието на опасни концентрации от запалими вещества или опасни количества на химически нестабилни вещества на работното място;

2. да предотврати наличието на източници на възпламеняване, които могат да доведат до пожари и експлозии, или да не се допусне създаване на неблагоприятни условия, при които химически нестабилните вещества или техни смеси могат да предизвикат вредни физични ефекти, когато естеството на работата не позволява изпълнение на т. 1;

3. да намали вредните въздействия за здравето и безопасността на работещите в случаи на пожари или експлозии от запалими вещества или вредните физични ефекти, предизвикани от химически нестабилни вещества или техни смеси.

(2) Работното оборудване и системите за защита, които работодателят осигурява, трябва да отговарят на изискванията, съдържащи се в приложимите за това оборудване нормативни актове, свързани с оценяване на съответствието. Техническите и/или организационните мерки, предприети от работодателя, трябва да бъдат съобразени с изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на съоръжения и системи за защита, предназначени за експлоатация в потенциално експлозивна атмосфера (ДВ, бр. 81 от 2001 г.).

(3) В случаите, когато има риск за създаване на потенциално експлозивна атмосфера, работодателят осъществява контрол на работното оборудване и осигурява системи за защита.

 

image Чл. 12. (1) Работодателят изготвя план за действие за предотвратяване и ликвидиране на аварии, инциденти и злополуки, свързани с опасни химични агенти на работното място.

(2) Планът за действие включва не по-малко от един път годишно тренировки по аварийна безопасност и осигуряване на средства и условия за даване на първа помощ.

(3) В случаите на аварии, инциденти и злополуки с опасни химични агенти работодателят е длъжен:

1. незабавно да уведоми работещите;

2. да приложи подходящи мерки за ликвидиране на последствията;

3. да допуска в засегнатата зона само работещите, ангажирани в извършването на възстановителни и други спешни работи.

(4) Работодателят осигурява на работещите по т. 3 лични предпазни средства, специализирано защитно оборудване, екипировка и измервателни средства, определени по вид и количество в аварийния план, които се използват, докато продължава аварийната ситуация.

(5) Не се разрешава присъствие на незащитени лица в засегнатата зона.

(6) Работодателят осигурява предупредителни и други системи за комуникация, необходими за сигнализиране на повишен риск за безопасността и здравето, за да се предприемат действия за ликвидиране на последствията, оказване на помощ, евакуация и незабавни спасителни операции, ако има необходимост за това.

(7) Работодателят осигурява информация на длъжностните лица от предприятието и външни органи и организации (аварийни служби, спешна медицинска помощ и др.), която съдържа:

1. установените опасности при работа, подреждането по приоритети на опасностите, предвидените предпазни мерки и процедури, въз основа на които външните органи и организации разработват съответстващи мерки и процедури;

2. очакваните специфични рискове по време на аварии, инциденти и злополуки с опасни химични агенти, включително процедурите за тяхното предотвратяване и ликвидиране.

 

Чл. 13. Работодателят осигурява на работещите и/или техните представители:

1. информация за оценката на риска, както и допълнителни данни за настъпили съществени промени на работното място, водещи до промяна на оценката на риска;

2. данни за опасните химични агенти при работа, риска за здравето и безопасността, съответните гранични стойности и други законови изисквания;

3. обучение и информация за съответните предпазни мерки и действията, които трябва да се предприемат за самозащита, както и за защита на останалите работещи;

4. достъп до информационните листове за безопасност на използваните химични агенти;

5. достоверност и актуализиране на информацията, която може да бъде предоставена в различна форма в зависимост от естеството и степента на риска - от устно съобщение до индивидуално обучение, подкрепено с писмена информация.

 

Чл. 14. Работодателят е длъжен да осигури обозначение на контейнерите и тръбопроводите, посочващо вида на опасните химичните агенти, съдържащи се в тях, както и съответните опасности.

 

image Чл. 15. (1) Работодателят не допуска производството и употребата на химичните агенти, посочени в приложение № 3, както и дейностите, свързани с тези агенти.

(2) Допускат се изключения по ал. 1:

1. за научноизследователски цели, изпитвания и анализи;

2. за дейности, предназначени да отстранят химични агенти, получени под формата на странични или отпадни продукти;

3. за производство на химични агенти по ал. 1, които са или се използват като междинни продукти.

(3) В случаите по ал. 2 експозицията на работещите с химични агенти трябва да се предотврати чрез осигуряване на затворена система за производството и най-ранната им възможна употреба като междинни химични агенти. Извеждането на химичните агенти от затворената система се извършва само за контрол на процеса или за поддържане на системата.

(4) В случаите по ал. 2 работодателят е длъжен да утвърди проект, който съдържа:

1. аргументите за необходимостта от употребата на съответните химични агенти;

2. периода на употреба;

3. годишното количество на използване на химичните агенти;

4. начините на доставка и съхранение;

5. дейностите и/или технологичните процеси и реакции, при които ще се употребява химичният агент;

6. брой на заетите работещи;

7. мерките за осигуряване на безопасност и здраве.

(5) В случаите, посочени в ал. 2, работодателите са длъжни да уведомят дирекция "Областна инспекция по труда" в срок 30 дни преди започване на съответната дейност и да предоставят при поискване от контролните органи утвърдения проект по ал. 4.

 

Чл. 16. (1) Когато резултатите от оценката на риска показват риск за здравето на работещите, работодателят осигурява здравно наблюдение по Наредба № 3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците (ДВ, бр. 16 от 1987 г.).

(2) Резултатите от здравното наблюдение и нивата на експозиция се отразяват в здравните досиета на работещите съгласно изискванията на чл. 28 от Наредба № 14 за службите по трудова медицина (ДВ, бр. 95 от 1998 г).

(3) При провеждане на здравното наблюдение се вземат предвид:

1. възможността експозицията на опасен химичен агент да причини определено заболяване или увреждане на здравето;

2. вероятността заболяването или увреждането на здравето да възникне при специфичните условия на труд на работещия.

(4) За откриване на заболяването или увреждането на здравето в резултат на въздействието на химичните агенти се прилагат методи за изследване с нисък риск, утвърдени от медицинската наука и практика.

(5) Резултатите от здравното наблюдение се вземат предвид при планирането и прилагането на предпазните мерки на конкретното работно място.

 

Чл. 17. (1) В случаите, когато има експозиция на опасни химични агенти, за които са определени гранични стойности по приложение № 2, работодателят е длъжен да осигури провеждането на изследвания по ред, определен в Наредба № 3 за задължителните периодични прегледи на работниците, за определяне на биомаркери за експозиция и/или биомаркери за ефект.

(2) Работодателят информира работещите за необходимостта от провеждане на изследванията по ал. 1 преди започване на работа, свързана с риск от експозиция на посочения опасен химичен агент.

 

Чл. 18. (1) Здравните досиета съдържат резултатите от проведеното здравно наблюдение и всички данни за експозицията на работещия.

(2) Копия от съответните досиета се предоставят при поискване на Националния осигурителен институт.

(3) На всеки работещ се осигурява достъп до здравното му досие.

(4) При закриване на предприятието здравното досие се предоставя на работещия.

 

image Чл. 19. В случаите, когато в резултат на експозицията даден работещ има заболяване или увреждане на здравето или биологичната гранична стойност е превишена, лекарят от службата по трудова медицина:

1. уведомява работещия за установеното заболяване или увреждане на здравето;

2. дава информация и съвети за здравното наблюдение, което се провежда след края на експозицията.

 

Чл. 20. (1) В случаите по чл. 19 работодателят:

1. преразглежда оценката на риска;

2. преразглежда и при необходимост предприема допълнителни мерки съгласно изискванията на чл. 8, 9, 10 и 11 за предотвратяване или намаляване на риска;

3. провежда консултации със специалисти по трудова медицина, други лица с подходяща квалификация и контролните органи за планиране и провеждане на мерки, необходими за предотвратяване или намаляване на риска в съответствие с чл. 10 и 11, включително за възможността за преместване на работещия на друго работно място, където няма риск от по-нататъшна експозиция;

4. организира текущо здравно наблюдение и осигурява проверка на здравното състояние на всеки друг работещ с подобна експозиция.

(2) В случаите по т. 4 лекарят от службата по трудова медицина предлага на работодателя да организира провеждане на специализирано медицинско изследване.

 

Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази наредба:

1. "Химичен агент" е всяко химично вещество и съединение, самостоятелно или в смес, което присъства в естествено състояние или се произвежда, използва или отделя, включително като отпадък при производствената дейност, независимо от това дали е или не е произведено и дали е пуснато на пазара.

2. "Опасен химичен агент" е:

а) всеки химичен агент, който отговаря на критериите за класифициране като опасно вещество по Наредбата за реда и начина на класифициране, опаковане и етикетиране на съществуващи и нови химични вещества, препарати и продукти (ДВ, бр. 5 от 2003 г.), независимо от това, дали веществото е класифицирано като опасно по тази наредба, с изключение на веществата, които отговарят само на критериите за класификация като опасни за околната среда;

б) всеки химичен агент, който отговаря на критериите за класифициране като опасен химичен препарат по Наредбата за реда и начина на класифициране, опаковане и етикетиране на съществуващи и нови химични вещества, препарати и продукти, независимо от това, дали препаратът е класифициран като опасен по тази наредба, с изключение на препаратите, които отговарят само на критериите за класификация като опасни за околната среда;

в) всеки химичен агент, който, без да отговаря на критериите за класификация като опасен по т. 1 и 2, може поради своите физико-химични, химични или токсикологични свойства и начина, по който се използва или присъства на работното място, да създаде риск за безопасността и здравето на работещите, включително и всеки химичен агент, за който е определена гранична стойност по приложение № 1.

3. "Дейност, включваща химични агенти" е всяка дейност, при която се използват или могат да се използват химични агенти във всеки процес, включително производство, употреба, съхранение, транспорт или депониране и обезвреждане, или са резултат от такава дейност.

4. "Гранична стойност на даден химичен агент във въздуха на работното място" е допустимата концентрация на химичния агент във въздуха на дихателната зона на работещия за определен период от време.

5. "Биологична гранична стойност" е допустимата концентрация на съответния химичен агент или негов метаболит в биологична среда, или референтната стойност на биомаркера за ефект.

6. "Здравно наблюдение" е изследването на работещия за оценка на здравното му състояние във връзка с експозицията на специфични химични агенти при работа.

7. "Опасност" е присъщото свойство на химичния агент, което е възможен източник на вреда.

8. "Риск" е вероятността за настъпване на възможна вреда при конкретни условия на употреба и/или експозиция.

9. "Биомаркер за експозиция" е химичният агент или негов метаболит/метаболити, определени в биологични среди (кръв, урина, слюнка, пот, коси, нокти и др).

10. "Биомаркер за ефект" е биохимичен, физиологичен или друг алтернативен показател, чиито отклонения от референтните стойности са свързани с въздействието на даден химичен агент от работното място.

11. "CAS №" е номерът съгласно химическия регистър на Кемикал Абстрактс Сървис.

12. "Инхалабилна фракция на праха за невлакнести прахове" е масовата част от всички диспергирани във въздуха частици, която се вдишва от човека през носа и устата.

13. "Респирабилна фракция на праха за невлакнести прахове" е масовата част от вдишаните частици, проникваща до непокритите с ресничест епител дихателни пътища.

14. "Респирабилна фракция за влакнести прахове" е фракцията от всички вдишани частици, характеризиращи се с дължина над 5 микрометра, диаметър - под 3 микрометра, и съотношение дължина/диаметър - по-голямо от 3.

15. "Експозиция" е излагане на човешки организъм на въздействието на физични фактори, химични или биологични агенти.

 

Преходни и Заключителни разпоредби
image § 1а. (Нов - ДВ, бр. 67 от 2007 г.) С тази наредба се въвеждат разпоредбите на:

1. Директива на Комисията 91/322/ЕИО относно установяване на индикативни гранични стойности при прилагане на Директива на Съвета 80/1107/ЕИО за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични, физични и биологични агенти при работа;

2. Директива на Съвета 98/24/EO за опазване на здравето и безопасността на работниците от рискове, свързани с химични агенти при работа;

3. Директива на Съвета 2000/39/ЕО за установяване на първи списък на индикативни гранични стойности на експозиция при прилагане на Директива 98/24/ЕО за опазване на здравето и безопасността на работниците от рискове, свързани с химични агенти при работа;

4. Директива на Комисията 2006/15/ЕО за установяване на втори списък на индикативни гранични стойности на експозиция на работещите при прилагане на Директива 98/24/ЕО за опазване на здравето и безопасността на работниците от рискове, свързани с химични агенти при работа и за изменение на Директиви 91/322/ЕИО и 2000/39/ЕО;

5. Директива на Европейския парламент и Съвета 2004/37/EО за защита на работещите от рискове, свързани с експозицията на канцерогени или мутагени при работа.

 

§ 2. Указания по прилагане на наредбата дават министърът на здравеопазването и министърът на труда и социалната политика.

 

image § 3. Отменя се Наредба № 13 от 1992 г. за пределнодопустимите концентрации на вредни вещества във въздуха на работната среда (обн., ДВ, бр. 81 от 1992 г.; изм. и доп., бр. 11 от 1994 г.; изм., бр. 57 от 1994 г.).

 

§ 4. В Наредба № 10 от 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на канцерогени и мутагени при работа (ДВ, бр. 94 от 2003 г.) чл. 12 се изменя така:

"Чл. 12. Стойностите на канцерогените и мутагените във въздуха на работното място не трябва да превишават граничните стойности, посочени в приложение № 1 към чл. 1, ал. 1, т. 3 на Наредбата за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа."

 

§ 5. Наредбата се издава на основание чл. 276, ал. 1 от Кодекса на труда и влиза в сила 12 месеца след обнародването й в "Държавен вестник".

 

image Приложение № 1 към чл. 1, ал. 1, т. 3

(Изм. - ДВ, бр. 71 от 2006 г., в сила от 02.12.2006 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.)

Гранични стойности на химичните агенти във въздуха на работната среда
 

Химичен агент CAS № Гранични стойности Специфични

по     8 часа 15 min ефекти

ред     mg/m3 бр. вл/сm3 mg/m3  
1 2 3 4 5 6 7

1. (отм. - ДВ, бр. 71 от 2006 г., в сила от 02.12.2006 г.)          
2. Азотен диоксид 10102-44-0 4,0      
3. Азотна киселина (1/10) 7697-37-2     2,6  
4. Азотен оксид (1/10) 10102-43-9 20,0      
5. Акриламид 79-06-1 0,03      
6. Акрилонитрил 107-13-1 4,5      
7. Акрилова киселина 79-10-7 30,0      
8. Акролеин 107-02-8 0,25   0,8  
9. Аланин-Д 338-69-2 5,0      
10. Алилов алкохол (1/10) 107-18-6 4,8   12,1 Кожа
11. Алил формиат 1838-59-1 10,0      
12. Алуминий (метален прах и          
  оксиди)   10,0      
  респирабилна фракция   1,5      
13. Алуминий (неорганични раз- 7429-90-5 2,0      
  творими съединения)          
  (като алуминий)          
14. a-Аминоантрахинон 82-45-1 5,0      
15. a-Нафтиламин 91-59-8 не се      
      нормира      
16. Амилацетат, tert (1/10) 625-16-1 270,0   540,0  
17. Амидофен (пирамидон) 58-15-1 0,5      
18. Амилов алкохол 71-41-0 100,0      
19. Амониев бромат 13843-59-9 0,5   1,5  
20. Амониев ванадат 11115-67-6 0,05      
21. Амониев диизопропилтио-   1,0      
  фосфат          
22. Амониев нитрат с кисели   5,0      
  амониеви фосфати и калиев          
  сулфат (комбиниран тор)          
23. Амониев сулфат 7783-20-3 10,0      
24. Амониев сулфамат 7773-06-0 10,0      
25. Амониев сулфоцианид 1762-95-4 5,0      
  (роданид)          
26. Амониев тиосулфат 7783-18-8 10,0      
27. Амониев флуорид 12125-01-8 0,2   1,0  
28. Амониев хлорид 12125-02-9 10,0      
29. Амоняк (1/10) 7664-41-7 14,0   36,0  
30. Амонячно-карбиден тор   2,5      
31. Ампицилин 69-53-4 0,1   0,3  
32. Амфос (смес от амониев фос-   6,0      
  фат, диамониев фосфат, амо-          
  ниев сулфат и амониев сили-          
  кофлуорид)          
33. Аналгин 68-89-3 0,5   1,0  
34. о- и р-Анизидин   0,5      
35. Анилин 62-53-3 2,0      
36. Антимон и неорганични съе- 7440-36-0 0,5      
  динения(като антимон)          
37. 9, 10- Антрахинон 84-65-1 5,0      
38. Антрацен 120-12-7 0,1      
39. Апатит и фосфатит, съдър-     &a


Тагове:   съвет,   Какво,   НАРУШЕНИ,


Гласувай:
0



1. анонимен - HMcXwKAihVUryu
28.05.2011 12:30
I thank you humbly for sharing your widosm JJWY
цитирай
2. анонимен - cmVvNCTOf
29.05.2011 15:00
uNlW7o <a href="http://dvawaqaeiqxe.com/">dvawaqaeiqxe</a>
цитирай
3. анонимен - NiuPhAusSuwPhTmcWgb
29.05.2011 19:29
YmP9jx , [url=http://igniyfcpmyux.com/]igniyfcpmyux[/url], [link=http://dshzwrcsapzo.com/]dshzwrcsapzo[/link], http://ocxpgfsskotj.com/
цитирай
4. анонимен - ZkTwuXJrYDv
31.05.2011 10:08
C5fpvD <a href="http://qaxeccljenhx.com/">qaxeccljenhx</a>
цитирай
5. анонимен - VQxufjKwI
01.06.2011 20:02
2ktxwQ , [url=http://feztvtzocshg.com/]feztvtzocshg[/url], [link=http://olulgoadpifd.com/]olulgoadpifd[/link], http://yhwrmzyoymhe.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: corruption
Категория: Регионални
Прочетен: 5442300
Постинги: 330
Коментари: 3471
Гласове: 11158
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930