Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2008 19:11 - ПРАВИЛНИК ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА В РАЙОННИТЕ, ОКРЪЖНИТЕ, АДМИНИСТРАТИВНИТЕ, ВОЕННИТЕ И АПЕЛАТИВНИТЕ СЪДИЛИЩА
Автор: corruption Категория: Регионални   
Прочетен: 10102 Коментари: 4 Гласове:
0



ПРАВИЛНИК ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА В РАЙОННИТЕ, ОКРЪЖНИТЕ, АДМИНИСТРАТИВНИТЕ, ВОЕННИТЕ И АПЕЛАТИВНИТЕ СЪДИЛИЩА Издаден от Висшият съдебен съвет
Обн. ДВ. бр.9 от 29 Януари 2008г. Част първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ Чл. 1. С този правилник се определят звената на администрацията в районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища, функционалните им характеристики, организацията на работата на тази администрация, редът за провеждане на конкурс за съдебни служители, органът по назначаването им, условията и редът за присъждане на ранговете и за повишаване в ранг, както и длъжностното разписание и типовите длъжностни характеристики на съдебните служители.

 

Чл. 2. Администрацията на районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища се състои от: съдебен администратор, служител по сигурността на информацията, административен секретар и съдебни служители от общата и от специализираната администрация.

 

Чл. 3. При осъществяването на своята дейност съдебните служители се ръководят от принципите на законност, отговорност, прозрачност, бързина, ефективност, лоялност и йерархична подчиненост съобразно изискванията за качествено обслужване на физическите и юридическите лица, както и на професионалната етика на съдебните служители.

 

Част втора.
СТРУКТУРА НА АДМИНИСТРАЦИЯТА НА РАЙОННИТЕ, ОКРЪЖНИТЕ, АДМИНИСТРАТИВНИТЕ, ВОЕННИТЕ И АПЕЛАТИВНИТЕ СЪДИЛИЩА Глава първа.
СЪДЕБЕН АДМИНИСТРАТОР Чл. 4. (1) Съдебният администратор ръководи работата на администрацията на районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища.

(2) За съдебен администратор може да се назначи лице, което:

1. има българско гражданство;

2. има висше образование по специалностите: "Публична администрация", "Право" или "Икономика";

3. не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер независимо от реабилитацията;

4. притежава необходимите нравствени и професионални качества;

5. притежава добри практически умения за работа със системен и приложен софтуер.

(3) Докато упражнява длъжността си, съдебният администратор не може да членува в политическа партия или коалиция, организация с политически цели, както и да извършва политическа дейност.

 

image Чл. 5. (1) Съдебният администратор:

1. планира, организира и ръководи съдебните служители;

2. отговаря за управлението на административната дейност на съда;

3. осигурява организационната връзка между административния ръководител, съдиите и администрацията на съда;

4. организира разпределението на дейностите между отделните звена на администрацията на съда и изпълнението на задълженията на съдебните служители;

5. въвежда програмни решения по дългосрочното планиране, бюджетната политика, финансите, автоматизацията, снабдяването с оборудване и връзките с обществеността.

6. създава условия за нормална и ефективна работа на съдебните служители;

7. организира провеждането на конкурси за назначаване на съдебните служители и участва в комисиите по провеждането на конкурсите в случаите, предвидени в този правилник;

8. организира обучението на съдебните служители и повишаването на тяхната квалификация;

9. следи за спазването на трудовата дисциплина и уплътняване на работното време;

10. съгласува времето за ползване на отпуските от съдебните служители и тяхното персонално заместване от друг служител;

11. атестира по реда, предвиден в този правилник, съдебните служители и предлага промяна в ранговете и трудовото им възнаграждение;

12. предлага служителите за поощрение или за налагане на дисциплинарни наказания;

13 ръководи работата по изготвянето на проекта за бюджет на съда и го представя за одобрение на председателя на съда;

14. ръководи снабдяването и оборудването на съда;

15. контролира събирането на таксите от администрацията на съда;

16. планира и контролира дейността по изграждането, поддържането и ремонта на съдебната сграда и другите сгради, стопанисвани от съда;

17. изпълнява и други задължения, възложени му от председателя на съда.

(2) При отсъствие съдебният администратор се замества от административния секретар.

 

Чл. 6. (1) Съдебният администратор в изпълнение на функциите си издава разпореждания, които са задължителни за съдебните служители.

(2) Съдебните служители могат да оспорят пред председателя на съда разпорежданията на съдебния администратор, които ги засягат във връзка с изпълнение на служебните им задължения. Решението на председателя на съда е окончателно.

 

Чл. 7. Съдебният администратор получава основно възнаграждение в размер 80 на сто от основното възнаграждение на съдия в съответния съд.

 

Глава втора.
СЛУЖИТЕЛ ПО СИГУРНОСТТА НА ИНФОРМАЦИЯТА Чл. 8. (1) Служителят по сигурността на информацията осъществява дейността по защита на класифицираната информация в съда.

(2) За служител по сигурността на информацията се назначава лице, което има не по-малко от 5 години трудов стаж, получило е разрешение за достъп до класифицирана информация, издадено от Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) за ниво на класификация "Строго секретно", има само българско гражданство, надеждно е от гледна точка на сигурността и опазването на тайната и притежава необходимите нравствени и професионални качества.

(3) Служителят по сигурността на информацията е пряко подчинен на председателя на съда.

 

Чл. 9. Служителят по сигурността на информацията:

1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;

2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;

3. разработва план за охрана на съда чрез физически и технически средства, съгласува го със специализираното звено за охрана на органите на съдебната власт в Министерството на правосъдието и следи за неговото изпълнение;

4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;

5. извършва обикновено проучване по чл. 47 ЗЗКИ;

6. осъществява процедурата по обикновеното проучване в съответния съд съобразно с изискванията на ЗЗКИ и води регистър на проучените лица;

7. уведомява ДКСИ при изтичане на срока на разрешенията, при напускане или преназначаване на служители, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;

8. информира незабавно в писмена форма ДКСИ и компетентната служба за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;

9. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което незабавно информира ДКСИ;

10. следи за правилното определяне нивото на класифициране на информацията;

11. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, военно или друго извънредно положение;

12. организира и провежда обучението на служителите в съда в областта на защитата на класифицираната информация;

13. изпълнява и други задължения, възложени от председателя на съда.

 

Глава трета.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЕКРЕТАР Чл. 10. (1) Административният секретар подпомага съдебния администратор при изпълнение на функциите му.

(2) За административен секретар се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше, полувисше или средно образование, с не по-малко от 5 години трудов стаж или стаж в съдебната система, не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано и притежава необходимите нравствени и професионални качества.

 

image Чл. 11. Административният секретар:

1. организира работата на съдебните заседатели и осъществява връзка с тях;

2. приема жалби, сигнали и предложения;

3. организира приема на граждани от председателя на съда;

4. организира воденето и съхраняването на служебните досиета;

5. отговаря за съхранението на пари и ценности, приети като част от веществените доказателства по делата в нарочен сейф, находящ се в кабинета му; тези пари и ценности не могат да се ползват за цели извън процеса;

6. поддържа библиотеката на съда;

7. подрежда и съхранява всички документи, постъпващи в съда и изходящи от съда, които не се отнасят до образувани дела, като ги подрежда в следните папки:

а) годишни доклади;

б) статистически отчети;

в) заповеди във връзка с административната дейност на съда;

г) планове и проекти;

д) писма на Висшия съдебен съвет (ВСС);

е) писма и окръжни на Министерството на правосъдието;

ж) материали по избора и работата на съдебните заседатели;

з) протоколи от общите събрания;

и) жалби, сигнали и предложения;

к) други книжа;

8. изпълнява и други задължения, свързани с документооборота и административното обслужване, възложени му от председателя на съда или от съдебния администратор.

 

Глава четвърта.
ОБЩА И СПЕЦИАЛИЗИРАНА АДМИНИСТРАЦИЯ Чл. 12. Администрацията на съдилищата е обща и специализирана.

 

Чл. 13. (1) Общата администрация подпомага дейността на председателя на съда, съдебния администратор и специализираната администрация.

(2) Общата администрация е организирана в следните административни звена: дирекции, отдели и сектори. Председателят на съда определя вида на звената, числеността им и длъжностите в тях.

(3) Общата администрация се състои от следните административни звена:

1. "Финансова дейност и снабдяване";

2. "Стопанисване и управление на съдебното имущество, възложено на съда";

3. "Човешки ресурси";

4. "Информационно обслужване и технологии";

5. "Пресслужба".

(4) Със заповед на председателя на съда при необходимост може да се създаде и звено "Статистика и информация".

(5) Със заповед на председателя на съда функциите на отделните звена на общата администрация могат да се съвместяват, както и да се възлагат на административния секретар.

(6) Функциите на административните звена, свързани с управлението и стопанисването на недвижимите имоти и движимите вещи по смисъла на Закона за съдебната власт, се упражняват, в случай че стопанисването на недвижимите имоти и управлението и стопанисването на движимите вещи е възложено от министъра на правосъдието на председателя на съда в съответствие с чл. 388, ал. 1 и чл. 390, ал. 1 от Закона за съдебната власт.

 

Чл. 14. (1) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на съдебната дейност.

(2) Специализираната администрация е организирана в служби и самостоятелни длъжности, както следва:

1. "Регистратура за класифицирана информация";

2. "Регистратура";

3. "Деловодство";

4. "Съдебни секретари";

5. "Архива";

6. "Служба по връчване на призовки и съдебни книжа";

7. "Служител по сигурността на информацията".

(3) В районните съдилища има и бюра за съдимост. Функциите и организацията на дейността на бюрата за съдимост, както и контролът върху нея се уреждат с наредба на министъра на правосъдието.

(4) Със заповед на председателя на районния съд може да бъде създадена служба по връчване на призовки и съдебни книжа при съдебноизпълнителната служба.

 

Чл. 15. (1) Службите на специализираната администрация се ръководят от ръководител-служба.

(2) Ръководителят на служба:

1. организира работата в службата;

2. координира връзките на службата с други служби и институции;

3. подпомага служителите в изпълнение на задълженията им;

4. обучава съдебните служители.

 

Чл. 16. Административното ръководство на службите се осъществява от съдебния администратор в изпълнение на задълженията му по чл. 5 и разпорежданията на председателя на съда.

 

Част трета.
ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА СПЕЦИАЛИЗИРАНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ Глава пета.
РЕГИСТРАТУРА ЗА КЛАСИФИЦИРАНА ИНФОРМАЦИЯ Чл. 17. (1) Председателят на съда, в който се получава, създава, регистрира, обработва, съхранява, разпределя, предоставя и размножава класифицирана информация, създава регистратура за класифицирана информация като отделно организационно звено.

(2) Щатното обособяване, структурата, численият състав и мерките за защита на регистратурата се определят в зависимост от нивата на класификация и обема на класифицираната информация.

(3) В структурата на регистратурата при необходимост могат да се включат и други звена, работещи с класифицирана информация, като машинописно, размножително, библиографско, стенографско, чертожно, редакторско, разпределително-куриерско и др.

(4) При необходимост временно могат да се откриват контролни пунктове, които са поделения на съответната регистратура и осигуряват условия за получаване, регистриране, разпространяване, размножаване и охрана на класифицирана информация, получена от същата регистратура, а когато са упълномощени от ДКСИ - и от други регистратури.

(5) Контролният пункт води на отчет движението на материалите - носители на класифицирана информация, които са регистрирани в него.

(6) За регистратурите и контролните пунктове се осигуряват отделни помещения, намиращи се в съответни на нивата на класификация на информацията зони за сигурност и защитени с необходимите по ЗЗКИ и правилника мерки за защита на класифицираната информация.

(7) Председателят на съда, в който се съхранява и обменя чуждестранна класифицирана информация, организира под ръководството на ДКСИ регистратура в областта на международните отношения.

(8) Дейността на регистратурите по ал. 7 се организира в съответствие със сключения международен договор и правилата за защита на класифицираната информация на съответната международна организация или на държавата - източник на класифицираната информация.

(9) В ДКСИ се създава централна регистратура в областта на международните отношения.

 

Чл. 18. (1) В зависимост от обема и характера на класифицираната информация председателят на съда съгласувано с ДКСИ може да разкрива специализирани звена за съхраняване на материали, съдържащи класифицирана информация.

(2) Начинът за работа с материалите по ал. 1 и редът за съхраняването им се определят от председателя на съда в съответствие с изискванията на ЗЗКИ, правилника за прилагането му и други подзаконови актове в областта на защитата на класифицираната информация.

(3) В задграничните представителства на Република България по изключение, временно, може да се съхранява класифицирана информация с ниво на класификация "Строго секретно" при спазване на съответните мерки за сигурност.

 

Чл. 19. Регистратурите се оборудват така, че:

1. да се гарантира защитата на класифицираната информация от нерегламентиран достъп, и

2. да не се позволи разкриването на вида и характера на извършваната в тях работа.

 

Чл. 20. (1) Регистратурите се откриват след проверка за изпълнение на изискванията за защита на класифицираната информация и получаване на уникален идентификационен номер от ДКСИ.

(2) Проверката по ал. 1 се извършва от комисия, назначена от председателя на съда, която включва служителя по сигурността, представител на съответния съд и представител на съответната служба за сигурност.

(3) Комисията по ал. 2 изготвя протокол в 3 екземпляра - по един за ДКСИ, за службата за сигурност и за регистратурата на съда.

(4) Незабавно след получаване на протокола по ал. 3 ДКСИ изпраща на съда уникален идентификационен номер на регистратурата.

 

Чл. 21. (1) В помещенията на регистратурите, които не са определени за работа със съответните потребители от съда, могат да влизат само служителите от регистратурата, председателят на съда, служителят по сигурността на информацията и лицата, определени със заповедта по чл. 12 ЗЗКИ.

(2) При необходимост служителят по сигурността на информацията издава писмено разрешение за достъп до посочените помещения на регистратурата и на лица извън посочените в ал. 1.

(3) При бедствия и аварии достъпът до помещенията на регистратурата в работно време се осигурява от служителите на регистратурата, а в извънработно време и в почивни дни - от упълномощено длъжностно лице от съда.

(4) В случаите по ал. 3 достъпът до помещенията на регистратурата се осъществява с придружител - длъжностно лице от съда.

 

Чл. 22. Класифицирана информация може да се ползва, обработва и съхранява в служебните помещения на потребителите от съда само ако са в съответната зона за сигурност и са защитени с необходимите мерки за сигурност на информацията.

 

image Чл. 23. (1) Работата с материали, съдържащи класифицирана информация, съхранявани в регистратурите, се извършва само в определеното работно време.

(2) Изключение по ал. 1 се допуска с писмено разрешение на служителя по сигурността на информацията.

 

Чл. 24. Работата с материали, съдържащи класифицирана информация, извън съответните зони за сигурност в съда се разрешава от служителя по сигурността на информацията, който определя и съответните мерки за сигурност при пренасянето, ползването и съхраняването им.

 

Чл. 25. Почистването, ремонтите и др. на помещенията на регистратурите се извършват след осигуряване на необходимите мерки за защита на класифицираната информация и в присъствието на служител от регистратурата.

 

Чл. 26. (1) Дейността в регистратурата и служителите в нея се ръководят от ръководителя на регистратурата, който е пряко подчинен на служителя по сигурността на информацията.

(2) В случаите, когато в регистратурата има само един щатен служител, председателят на съда определя със заповед и друг служител, който отговаря на условията за работа в регистратурата.

(3) Определеният със заповед служител по ал. 2 се обучава относно мерките за сигурност в регистратурата, правата и задълженията на работещия в нея и изпълнява задълженията на служител в регистратурата в случаите на отсъствие на титуляря.

 

Чл. 27. (1) В регистратурата се назначават служители, които притежават разрешение за достъп до класифицирана информация с най-високото ниво на класификация на информацията, с която ще се работи в регистратурата.

(2) Преди да започнат работа, служителите в регистратурата задължително трябва да бъдат обучени за работа в нея.

 

Глава шеста.
РЕГИСТРАТУРА Чл. 28. (1) Служба "Регистратура":

1. приема и регистрира входящата кореспонденция;

2. експедира изходящата кореспонденция;

3. осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;

4. води разносна книга;

5. разпределя и направлява постъпилата поща;

6. изпълнява и други задължения, свързани с документооборота и административното обслужване, възложени от председателя на съда и съдебния администратор.

(2) В регистратурата на районния съд се приемат и регистрират книжата на насрочени продажби: протоколи за деня на разгласяване на обявленията за провеждане на публична продан, обявления за проданта, копия от вписаните възбрани, сведения за тежестите от териториалната дирекция на Националната агенция за приходи, от Службата по вписвания, нотариалния акт и наддавателни предложения по ГПК.

 

Чл. 29. (1) В регистратурата се водят входящ дневник и изходящ дневник на електронен или на хартиен носител и разносна книга.

(2) В съдилищата, където се води електронен регистър, председателят на съда издава писмена заповед, в която определя кои деловодни книги се разпечатват на хартиен носител и в каква периодичност.

 

Чл. 30. Във входящия дневник се описват всички документи и дела, постъпващи в съда.

 

Чл. 31. В изходящия дневник се описват всички изходящи от съда документи и дела.

 

Чл. 32. Изходящите книжа се подписват от служителя, който ги е изготвил, и от председателя на съда или упълномощен от него служител.

 

Чл. 33. (1) Отбелязванията във входящия и изходящия дневник се номерират последователно.

(2) Когато в дневниците е направена корекция, тя се отбелязва с бележка. Ако дневниците се водят на електронен носител, той трябва да е разработен по такъв начин, че нито едно регистриране да не може да бъде изтрито и всяко следващо изменение или поправка във вписване да може да бъде видяно.

(3) На първата страница на всеки приет или издаден от съда документ се отбелязват регистрационният номер и датата на вписване и се полага подписът на деловодителя. При поискване от вносителя на документа тези данни се отбелязват и на представено от него копие.

 

Чл. 34. В случай че входящият дневник се води единствено на хартиен носител, същият се приключва от съответния служител в края на работния ден, като непосредствено след последния запис се отбелязва броят на постъпилите за деня входящи документи.

 

Чл. 35. (1) Постъпващите в съда документи трябва да са написани четливо на хартия в препоръчителен формат А4.

(2) При обработването на постъпили по пощата книжа се запазва пликът. Върху първата страница на постъпилите книжа се записва номерът на обратната разписка или датата на пощенското клеймо с означение, че са получени по пощата.

 

Чл. 36. (1) Разносната книга съдържа информация за движението на документи между съда, прокуратурата и пощенските служби.

(2) Разносната книга се води за календарна година.

 

Чл. 37. Книжата, отнасящи се до висящи дела, се предават от служба "Регистратура" в деловодството в деня на постъпването им.

 

Чл. 38. (1) Книжата, по които се образуват дела, се предават най-късно на следващия ден от постъпването им на председателя на съда или на определени от него съдии, които образуват делото, ако са налице процесуалните изисквания, като определят вида му и съдията-докладчик по него съобразно принципа на случайния избор.

(2) Разпорежданията на съдията-докладчик за оставяне без движение при нередовни книжа се изпълнява от служба "Деловодство", а материалите се съхраняват в отделна папка.

(3) Съдията-докладчик може да бъде заменен само при отвод или отсъствие при спазване на принципа на случайния избор.

 

Чл. 39. След образуване на делото председателят на съда или посочените от него съдии предават делото в деловодството.

 

Глава седма.
СЪДЕБНИ СЕКРЕТАРИ Чл. 40. Служба "Съдебни секретари" включва всички съдебни секретари в съда.

 

image Чл. 41. (1) Съдебният секретар:

1. съставя протоколи за откритите съдебни заседания;

2. изготвя списъци за реда и часовете на разглеждане на делата по образец съгласно приложение № 1 и номерира страниците, изготвя и поставя списъците за реда и часовете на разглеждане на делата пред съдебните зали и информационните табла;

3. подрежда по реда на постъпването книжата от заседанията;

4. изпълнява разпорежданията на съда, постановени в откритите, закритите и разпоредителните заседания;

5. съставя документи за изплащане на определените суми за възнаграждения и разноски на експерти, свидетели, съдебни заседатели и др.;

6. съставя списъци на лицата за призоваване в съда след първото по делото заседание по образец съгласно приложение № 2, на които отбелязва кога и къде са изпратени призовките и съобщенията;

7. най-малко седем дни преди заседанието проверява връщането на призовките и другите книжа по делото и докладва резултата на съдията докладчик;

8. най-късно в тридневен срок от съдебното заседание изготвя призовките по отложените дела и отразява резултата в книгата за откритите заседания;

9. изготвя изпълнителни листове по подлежащи на изпълнение съдебни актове, както и по определения за налагане на глоба и отбелязва това с бележка отстрани на определението, с което е наложена глобата;

10. в срока за изготвяне на протокола предава обявените за решаване дела на съдията докладчик, а отложените, прекратените и с изготвени актове дела - в деловодството;

11. вписва глоби, наложени с протоколни определения;

12. извършва и други дейности, указани в този правилник и възложени му от председателя на съда или от съдебния администратор.

(2) Съдебни секретар-протоколисти по дела, съдържащи класифицирана информация, могат да бъдат само тези служители, които имат издадено разрешение за достъп до класифицирана информация. При работа с тези дела съдебните секретар-протоколисти осъществяват функциите, като спазват правилата за работа с материали, съдържащи класифицирана информация, установени със ЗЗКИ и подзаконовите актове по прилагането му.

 

Чл. 42. Протоколите се изготвят съобразно изискванията на процесуалните закони в самото заседание или най-късно в тридневен срок след съдебното заседание.

 

Глава осма.
РЪКОВОДИТЕЛ НА РЕГИСТРАТУРА ЗА КЛАСИФИЦИРАНА ИНФОРМАЦИЯ. ДЕЛОВОДИТЕЛИ Чл. 43. (1) Ръководителят и служителите в регистратурите за класифицирана информация:

1. отговарят за наличността и за правилното отчитане, приемане, използване, разпределяне, раздаване, събиране и съхраняване на материали, съдържащи класифицирана информация;

2. отговарят за отчетността и съхраняването на материалите, съдържащи класифицирана информация, намиращи се в машинописни, размножителни и чертожни бюра, печатници, фотолаборатории, хранилища и други;

3. съхраняват списъците на служителите, допуснати до работа с материали, съдържащи класифицирана информация;

4. следят за сроковете за защита на класифицираната информация и докладват на служителя по сигурността на информацията за изтичането им;

5. организират своевременното предаване в архива на материалите с премахнато ниво на класификация;

6. предлагат на служителя по сигурността на информацията конкретни мерки за отстраняване на съществуващи слабости и нарушения и участват в организирането и провеждането на съвещания, профилактични и други мероприятия, отнасящи се до подобряването на работата за защита на класифицираната информация.

(2) Ръководителят на регистратурата освен задълженията по ал. 1:

1. периодично проверява наличността и начина на съхраняване на материалите, съдържащи класифицирана информация, които се намират при служителите от съда; при установяване на слабости и нарушения докладва писмено на служителя по сигурността на информацията и на председателя на съда;

2. незабавно докладва на служителя по сигурността на информацията за случаите на нерегламентиран достъп до материали, съдържащи класифицирана информация, и взема мерки за недопускане или ограничаване на вредните последици; за случаите на нерегламентиран достъп до материали с ниво на класификация "Поверително" и по-високо чрез служителя по сигурността на информацията уведомява съответната служба за сигурност;

3. взема мерки за връщане в регистратурата на материали, съдържащи класифицирана информация, които не са върнати докрая на работното време, освен в случаите по чл. 23, ал. 2.

 

Чл. 44. При установяване нарушения на съответните мерки за физическа сигурност на помещенията на регистратурата служителите в регистратурата незабавно уведомяват служителя по сигурността на информацията и звеното за охрана на съда, като вземат мерки за запазване на фактическата обстановка.

 

Чл. 45. При наличие на опит за нерегламентиран достъп до класифицирана информация или при осъществен такъв достъп председателят на съда уведомява компетентната служба за сигурност и ДКСИ.

 

Глава девета.
ДЕЛОВОДСТВО Раздел I.
Функции на служба " Деловодство" Чл. 46. Служба "Деловодство" включва всички деловодители в съда. Тя осигурява производството по висящи дела и влезли в сила съдебни актове.

 

Чл. 47. (1) От изходящите документи се оставят преписи, които се съхраняват към съответните съдебни дела или папки. На преписите се отбелязват имената на лицата, подписали съответния документ, и номерът, под който са изведени.

(2) Служба "Секретно деловодство" включва само деловодителите, имащи право на достъп до работа със секретни материали.

 

image Чл. 48. Служба "Деловодство":

1. образува в дела разпределените по докладчици входящи документи;

2. извършва вписвания в съответните деловодни книги;

3. изготвя списък за призовките, изпраща призовките (призовката ............ е съгласно образец приложение № 3) и съобщенията по делата, с изключение на тези по отложените дела;

4. подрежда новопостъпили документи към висящите дела;

5. следи за изтичане на процесуалните срокове, представя делата на съдиите докладчици и изпълнява техните указания;

6. организира и поддържа подреждането на делата в деловодството;

7. предоставя справки по делата;

8. подготвя и изпраща до съответната инстанция делата, по които са постъпили жалби;

9. предава в архива приключените дела;

10. поддържа календар за насрочените дела;

11. отразява в електронната папка съответния статус и местоположение на делото;

12. изпълнява и други задължения, свързани с документооборота и определени със заповед на председателя на съда.

 

image Чл. 49. (1) В деловодството се водят на електронен и/или на хартиен носител следните книги и регистри:

1. азбучен указател за образуваните граждански, фирмени, наказателни, изпълнителни, административни и дела по вписванията;

2. описна книга;

3. книга за открити заседания;

4. книга за закрити и разпоредителни заседания;

5. книга за привеждане в изпълнение на влезли в сила присъди и определения по чл. 414ж от Наказателнопроцесуалния кодекс;

6. книга за веществените доказателства;

7. книга за получените и върнати призовки и други съдебни книжа от други съдилища;

8. разносна книга;

9. регистри за юридическите лица и едноличните търговци и специални регистри;

10. книга по чл. 634в от Търговския закон;

11. регистър на съдебните решения по чл. 235, ал. 5 ГПК.

(2) Образците на книги се изработват съгласно приложение № 4.

 

Чл. 50. Отделенията и съставите могат да водят отделни книги по чл. 49, ал. 1, т. 2, 3 и 4.

 

Раздел II.
Деловодни книги Чл. 51. (1) Азбучният указател осигурява бърза информация за номерата на образуваните дела по зададено име.

(2) За гражданските, наказателните, фирмените, административните, нотариалните и изпълнителните дела се водят отделни азбучни указатели.

(3) Азбучните указатели се водят по имената на:

1. ищците (молителите) по граждански дела;

2. подсъдимите по наказателни дела и нарушителите по Указа за борба с дребното хулиганство (обн., ДВ, бр. 102 от 1963 г.; изм., бр. 36 от 1979 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1998 г.; доп., бр. 96 от 2004 г.);

3. жалбоподателите по административни, административно-наказателни и второинстанционни дела;

4. фирмите или наименованията на търговците по дела за регистрация на юридически лица и еднолични търговци;

5. молителите в делата по реабилитация, в производствата във връзка с изпълнение на наказанията и исканията до съда в досъдебното производство;

6. лицата, по отношение на които се иска прилагане на принудителна и медицинска мярка;

7. длъжниците по изпълнителни дела;

8. страните по вписана сделка в съдебните райони, в които съдията по вписванията изпълнява функциите на нотариус.

(4) По делата за несъстоятелност, за финансови начети и по гражданските дела, заведени от прокурора, азбучните указатели включват и имената на ответниците.

 

Чл. 52. (1) Описната книга осигурява информация за делата от образуването им до предаването в архива.

(2) За гражданските, наказателните, фирмените, административните, нотариалните и изпълнителните дела се водят отделни описни книги.

(3) В описната книга се отразяват и промените на обстоятелствата относно предмета, страните и статистическия код, настъпили в хода на делото.

(4) Входящият дневник за явни документи по дела, съдържащи класифицирана информация, съдържа следните данни за постъпилите книжа:

1. входящ номер;

2. дата на постъпване;

3. изходящ (регистрационен) номер на подателя и дата на изпращане;

4. кратко описание;

5. подател и адрес;

6. ниво на класификация за сигурност;

7. брой на листовете.

(5) Изходящият дневник за класифицирана информация съдържа следните данни за изпратените книжа:

1. изходящ номер;

2. дата на изпращане;

3. подпис на служителя, изготвил съпроводителното писмо;

4. адресат;

5. кратко описание;

6. ниво на класификация за сигурност;

7. брой екземпляри от съпроводителното писмо;

8. брой на листовете във всеки екземпляр;

9. име и подпис на деловодителя (регистратор);

10. дата на изпращане;

11. входящ номер на кореспонденцията, на която се отговаря.

 

Чл. 53. (1) Книгата за открити заседания осигурява информация за насрочените за определена дата дела и техния статус.

(2) За гражданските, наказателните, административните и изпълнителните дела се водят отделни книги.

 

Чл. 54. (1) В книгата за разпоредителни и закрити заседания се вписва резултатът от разпоредителното или закритото заседание.

(2) За гражданските, наказателните, административните и фирмените дела се водят отделни книги.

 

Чл. 55. Книгата за веществени доказателства съдържа информация за съхраняването на веществените доказателства по наказателни дела и тяхното движение.

 

Чл. 56. Книгата за изпълнение на влезли в сила присъди и определения съдържа информация за влезлите в сила присъди и определения и за срочността на изпращането им на органите за изпълнение.

 

Чл. 57. (1) Книгата за получени и върнати призовки и съдебни книжа съдържа информация за изпълнението на възложени от други съдилища действия по връчването им. Книгата се води от служба "Регистратура".

(2) В съдилищата може да се води и книга по ал. 1 за призовките, изготвени от съответния съд. В този случай тя се води от служба "Деловодство".

 

Чл. 58. (1) Книгата по чл. 634в от Търговския закон осигурява информация за производствата по несъстоятелност.

(2) Действията на съда и участниците в делата по несъстоятелност се вписват последователно по реда на извършването им.

(3) Книгата по чл. 634в от Търговския закон се номерира в томове.

 

Раздел III.
Регистър на материалите, съдържащи класифицирана информация Чл. 59. За регистриране и отчет на материалите, съдържащи класифицирана информация, в регистратурите се водят отчетни документи.

 

image Чл. 60. (1) Всеки окончателно изготвен материал, съдържащ класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна, се регистрира с уникален регистрационен номер в съответната регистратура в регистър (приложение № 2 към ППЗЗКИ).

(2) Уникалният регистрационен номер на документа или материала не се променя през времето на неговото съществуване.

 

Чл. 61. (1) Регистрационният номер по чл. 60 се състои от:

1. уникален идентификационен номер на регистратурата;

2. номенклатурен номер на регистър от номенклатурния списък на регистрите по чл. 62;

3. поредния номер на материала за текущата година по регистъра (приложение № 2 към ППЗЗКИ);

4. датата на регистриране.

(2) Уникалният регистрационен номер се изписва в следния формат: номер на регистратурата/номер на регистъра - пореден номер на материала в регистъра/ДД.ММ.ГГГГ.

 

image Чл. 62. В регистратурите се водят следните основни отчетни документи:

1. регистри за регистриране на материалите, съдържащи класифицирана информация (приложение № 2 към ППЗЗКИ);

2. регистри за регистриране на отчетните документи и/или сборовете от документи (приложение № 3 към ППЗЗКИ);

3. номенклатурен списък на видовете регистри по т. 1 и 2;

4. тетрадки за отразяване движението на материалите в рамките на съда (приложение № 4 към ППЗЗКИ);

5. контролни листове за отразяване на запознаването с документите (приложение № 5 към ППЗЗКИ);

6. картонзаместители (приложение № 6 към ППЗЗКИ) за работа със сборове от документи или с отделни документи от тях в рамките на съда;

7. описи за предаване и получаване на материали, съдържащи класифицирана информация (приложение № 7 към ППЗЗКИ);

8. раздавателни описи за раздаване на материали, съдържащи класифицирана информация, от куриерите на получателите (приложение № 8 към ППЗЗКИ).

 

Чл. 63. За подобряване на отчета и защитата на материалите, съдържащи класифицирана информация, по решение на служителя по сигурността на информацията в съда могат:

1. да се допълват основните отчетни документи по чл. 62 с данни и обозначения, които не са посочени в образците;

2. да се водят и други отчетни документи освен задължителните по чл. 62.

 

Чл. 64. (1) В съда в зависимост от конкретната необходимост могат да се водят различни видове регистри (приложение № 2 към ППЗЗКИ), както следва:

1. за всички материали, съдържащи класифицирана информация;

2. за входящи материали, съдържащи класифицирана информация;

3. за изходящи материали, съдържащи класифицирана информация;

4. за носители за многократен запис на класифицирана информация;

5. за предмети, представляващи държавна или служебна тайна.

(2) Материали, съдържащи класифицирана информация с ниво на класификация "Строго секретно", се регистрират в отделни регистри (приложение № 2 към ППЗЗКИ).

(3) Предназначението на отделните регистри (приложение № 2 към ППЗЗКИ) се определя от служителя по сигурността.

 

Чл. 65. (1) В регистрите по чл. 62, т. 2 (приложение № 3 към ППЗЗКИ) се регистрират задължително всички томове (части) на регистрите по чл. 62, т. 1 (приложение № 2 към ППЗЗКИ), на сборовете от документи и тетрадките по чл. 62, т. 4 (приложение № 4 към ППЗЗКИ), които се водят в регистратурата.

(2) Служителят по сигурността на информацията определя кои от останалите отчетни документи да се завеждат в регистър (приложение № 3 към ППЗЗКИ) и предназначението на отделните регистри (приложение № 3 към ППЗЗКИ).

 

Чл. 66. Номенклатурният списък на регистрите по чл. 62, т. 1 и 2 се подписва от служителя по сигурността на информацията в съда и съдържа таблица със следните графи:

1. номенклатурен номер на регистъра;

2. тема (предназначение) на регистъра (например: за входящи документи; за електронни носители; за сборове от документи; за отчетни документи и т.н.);

3. ниво на класификация на регистъра, ако има такова.

 

Чл. 67. (1) Тетрадката по чл. 62, т. 4 (приложение № 4 към ППЗЗКИ) е предназначена за ползване в регистратурите и за ползване от служителите в съда. Когато се използва от служител, в нея се водят:

1. материалите, предоставени на служителя или получени от него;

2. материалите, съхранявани от служителя.

(2) Конкретното предназначение на тетрадките по ал. 1, които се водят в регистратурата, се определя от служителя по сигурността.

(3) В регистратурата се водят отделни тетрадки (приложение № 4 към ППЗЗКИ) за отразяване движението на документите по нива на класификация - за носителите за многократен запис, за предмети, представляващи държавна или служебна тайна, и др.

 

Чл. 68. (1) Контролният лист по чл. 62, т. 5 (приложение № 5 към ППЗЗКИ) съпровожда материала до предаването му в архив или унищожаването му.

(2) Контролният лист е отделен документ, който се унищожава с предаването в архив или с унищожаването на материала, съдържащ класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна, във връзка с който той е издаден.

 

image Чл. 69. Отчетните документи на хартиени носители трябва да са надлежно скрепени, с поредно номерирани листа и заверени с подписа на служителя по сигурността на информацията.

 

Чл. 70. (1) Отчетните документи на хартиени носители се водят със син химикал (мастило), точно, ясно и четливо на български език, освен в случите, предвидени в правилника.

(2) При промяна на грифа за сигурност новите данни се нанасят под старите, като старите се зачертават с две хоризонтални черти по начин, позволяващ прочитането на зачертаната информация.

(3) При допуснати грешки всички поправки се правят от завеждащия регистратурата с червен химикал (мастило) и се заверяват с неговия подпис.

(4) Данните, нанесени в отчетните документи, не се изтриват, а се зачертават с две хоризонтални черти по начин, позволяващ прочитането на зачертаната информация.

(5) В края на всяка календарна година регистрите по приложение № 2 към ППЗЗКИ се приключват чрез изцяло подчертаване на последния регистриран материал и по този начин се приключва даването на нови поредни номера за съответната година. Под чертата се описва броят на използваните регистрационни номера и се полагат подписите на служителя от регистратурата, водещ съответния регистър, и на завеждащия регистратурата.

(6) Редът по ал. 5 се прилага и за други отчетни документи, за които е необходимо годишно отчитане на работата.

(7) Регистрите по приложение № 3 към ППЗЗКИ не се приключват и номерата продължават непрекъснато.

 

Чл. 71. (1) Отчетните документи по този раздел се водят винаги, когато е налице техническа възможност, в електронен вид в автоматизирана информационна система (АИС), за което се информира ДКСИ.

(2) Автоматизираната информационна система трябва да отговаря на следните условия:

1. да е сертифицирана по реда на чл. 91 ЗЗКИ или да е елемент от такава сертифицирана АИС;

2. да осигурява поддържане и отпечатване на данните, указани в образците отчетни документи по чл. 62;

3. да осигурява изход на данни във формат, установен от ДКСИ, за автоматизирано водене на регистъра по чл. 35 ЗЗКИ.

(3) След приключването на календарната година регистрите по чл. 62, ал. 1 и 2, водени в електронен вид, се разпечатват на хартиен носител и се оформят по начина, указан в чл. 69. Разпечатване на тези регистри може да се извършва и след писмено разрешение от служителя по сигурността на информацията. При разпечатване на регистрите се допуска разделяне на различните типове данни.

 

Раздел IV.
Други регистри Чл. 72. Регистрите за юридическите лица и едноличните търговци съдържат информация за вписаните лица от района на съответния окръжен съд.

 

Чл. 73. Регистрите за юридическите лица и едноличните търговци се създават по реда, определен в Наредба № 14 от 1991 г. за водене и съхраняване на регистрите за вписванията (обн., ДВ, бр. 62 от 1991 г.; доп., бр. 27 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 88 от 2000 г. и бр. 6 от 2001 г.; изм., бр. 111 от 2003 г.).

 

Чл. 74. Специалните регистри съдържат информация във връзка с мерките за защита на свидетел и разрешенията за специални разузнавателни средства.

 

Чл. 75. Специалните регистри се създават и водят по реда, определен в съответните нормативни актове.

 

Раздел V.
Достъп до информация Чл. 76. (1) Съдебната администрация е длъжна да осигурява откритост, достоверност и пълнота на информацията, събирана и съхранявана от районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища.

(2) Страните по делата, техните представители и адвокатите осъществяват правото си на достъп до информацията в производствата по реда на процесуалните закони.

(3) Лицата, които не са страни по делото, имат правата по ал. 2 при наличие на законен интерес, заявен с мотивирана писмена молба.

(4) Справки по движението на делата се дават незабавно. Справки по движението на делата се дават и чрез средства за отдалечен достъп.

 

Чл. 77. (1) Страните, техните представители и адвокатите се запознават с делата в помещенията на деловодството или в стая за четене на делата. Копия от приложените към делата книжа се издават в деня на поискването от служба "Деловодство". По писмена молба служба "Деловодство" издава съдебни удостоверения, преписи и извлечения от приложените към делата книжа в деня на постъпване на молбата или най-късно на следващия ден след разрешение на съдията докладчик.

(2) В деня преди съдебното заседание делата са на разположение на страните, техните представители и адвокатите.

 

Чл. 78. Разходите за получаване на информация се заплащат по нормативите, определени в Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието (обн., ДВ, бр. 71 от 1992 г.; изм., бр. 92 от 1992 г., бр. 32 и 64 от 1993 г., бр. 45 и 61 от 1994 г., бр. 15 и 53 от 1996 г., бр. 2, 28 и 36 от 1997 г., бр. 20, 24 и 95 от 1998 г., бр. 14 от 2000 г., бр. 19 и 89 от 2001 г., бр. 83 от 2002 г., бр. 66 от 2003 г., бр. 6 и 69 от 2004 г., бр. 94 от 2005 г., бр. 35, 75 и 105 от 2006 г., бр. 75 от 2007 г.). Устните справки са безплатни.

 

Чл. 79. (1) Достъпът до класифицираните материали по делото се предоставя при спазване на принципа "необходимост да се знае" и при наличието на следните предпоставки:

1. извършено проучване за надеждност (респ. издадено разрешение за достъп до съответното ниво на класификация на информацията);

2. преминато обучение в областта на защитата на класифицираната информация.

(2) Не се извършва проучване за надеждност, съответно не се издават разрешения за достъп до класифицирана информация на съдиите, прокурорите, адвокатите и лицата, които действат при или във връзка с осъществяване на конституционното им право на защита. Посочените лица имат по право достъп до класиф




Гласувай:
0



1. анонимен - Предстои ми конкурс, за който из...
30.01.2008 16:06
Предстои ми конкурс, за който изискваха да се знае старият правилник, който е много по-дълъг от новия.Въпреки, че научих стария 2/3, съм благодарна за промените, които съкратиха стария.Наистина в него имаше много излишен за учене материал, при положение ,че не се знае дали ще бъда допусната до конкурса.Пздравления, новият правилник е по-сбит и информацията по-концентрирана и отсята.
цитирай
2. анонимен - съдебен администратор
31.01.2008 08:55
не е правилно това,че не се допускат лица със средно образование до конкурс,тъй като служители с повече от 15 години стаж знаят и могат много повече от един токущо завършил висше образование,защото са минали през всички служби и знаят къде какво куца и какво може да се направи за по-добра работа.
цитирай
3. анонимен - За конкурса за съдебен администратор
31.01.2008 09:32
Не знам защо ВСС реши,че хората с висше образование знаят повече от хора които имат опит в системата.Преди години се промени един закон за един човек със средно образование,за да може да стане министър,а тук не може да кандидатстват хора с опит но без висше образование.Дайте шанс,а пък комисията ще прецени дали този който е "взел"диплома ще спечели или този който е с много знания и качества за такава длъжност.
цитирай
4. анонимен - За конкурса за съдебен администратор
24.01.2009 23:43
ОК, тогава защо изобщо да има ВУЗ и висше образование? Та нали за това има и изискване за минимален стаж в системата - 3 години, може би просто стажа трябва да е по голям?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: corruption
Категория: Регионални
Прочетен: 5438377
Постинги: 330
Коментари: 3471
Гласове: 11158
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930